Jste zde

Domů » Maledivy

Letiště Malé, 1. část

Maledivské letiště Malé

Mezinárodní letiště Malé (IATA kód: MLE; ICAO kód: VRMM) je vedle letiště Gan jediným letištěm, které splňuje v současné době nároky na označení mezinárodní letiště na Maledivách.

Nachází se na ostrově Hulhulé, který je spojen trajektem s nedalekým maledivským hlavním městem Malé. Severovýchodně odtud leží z větší části uměle vybudovaný ostrov Hulhumalé, který je spojen s Hulhulé asi 1,6 km dlouhou hrází a na ní vybudovanou silnicí.

Letiště je stejně jako všechna ostatní letiště na Maledivách provozováno společností Maldives Airports Company Ltd. (MACL), jež je podporována tamním ministerstvem dopravy a spojů.

První leteckou přistávací dráhou, která byla uvedena do provozu na Maledivách, byla písečná plocha s plechem. Bylo to ještě v době britského protektorátu a tohle provizorium se nacházelo uprostřed neobydleného a zarostlého ostrova Hulhulé.

Rozměry "letiště" byly cca 23 × 914 m. Dne 19. října 1960 v 13:55 hodin tady poprvé přistálo letadlo – nákladní letadlo leteckých sil z Nového Zélandu.

27. dubna 1964 se vláda Malediv rozhodla nahradit starou přistávací dráhu novým a vylepšeným letištěm. V květnu 1964 začalo získávání obyvatel hlavního města Malé pro stavbu zpevněné dráhy tehdejším ministrem vnitra Vuzaarathulem Dhaakhiliyyou.

A tak se 1. května 1964 vypravilo 108 dobrovolníků k odstranění starých ocelových plechů. Stavební práce byly doprovázeny soutěžením obyvatel čtyř čtvrtí hlavního města Malé, přičemž městská čtvrť "Henveiru" získala první cenu a k tomu 1000 maledivských rupií (Rufiyaa).

Práce na budování nové dráhy letiště byly poté dokončeny a letiště mělo plochu 45 × 2840 m a obdrželo oficiální název Hulhule Airport. Tehdejší premiér Ibrahim Nasir otevřel slavnostně nové letiště 12. 4. 1966.

Fund for Arab Economic Development, tedy Kuvajtský fond pro ekonomický rozvoj arabských zemí, dostal v roce 1976 zadávací studii na rozšíření letiště.

Ve stejném roce byl německým společnostem Kocks Consult GmbH a Frankfurt Airports Group (dnešní Fraport AG) svěřen úkol naplánovat modernizaci letiště. Základem plánování byla studie Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) ze stejného roku.

Rozšíření a modernizace letiště bylo podpořeno finančními prostředky z Kuvajtu, Saúdské Arábie, Abu Dhabi, ze států organizace vyvážejících ropu OPEC, od vlád Velké Británie a Austrálie, z OSN a ICAO.

29. 3. 1978 byla uzavřena s firmou International Airports Authority of India (IAAI) první smlouva na rozšíření letiště. Tato dohoda ukončila výstavbu budov a palivových nádrží. Základní kámen pro stavbu budovy terminálu položil 29. září 1978 tehdejší prezident Ibrahim Nasir.

Ve druhé dohodě s německou společností Standard_Elektrik_Lorenz (SEL, nyní Alcatel-Lucent Deutschland AG), uzavřené 30. září 1978, šlo o kontrakt na dodávku a montáž telekomunikačního a navigačního vybavení letiště.

Letiště bylo znovu slavnostním způsobem otevřeno 11. listopadu 1981, po dokončení rozsáhlých rozšíření, tehdejším prezidentem Maledivské republiky Maumoonem Abdulem Gayoomem.

S tímto znovuotevřením došlo i ke změně oficiálního názvu letiště Hulhulé na mezinárodní letiště Malé International Airport, a byla uvedena do provozu i nová letištní řídící věž.

Místo

Hulhulé, letiště Malé 4° 11' 26.1636" N, 73° 31' 46.65" E
Location